Sider

lørdag den 24. november 2012

Nu ruller energilavinen :-)

Nu sker der sager. Jeg har gennem de sidste måneder knoklet på min hjemmeside, som snart  - nemlig 1 januar - går i luften efter en lang pause på over et halv år. Jeg lukkede den ned i sin tid, fordi jeg ganske enkelt manglede energi.
Til de af jer, der ikke kender mig personligt og som alligevel har forvildet jer herind ( tak fordi I har lyst til at læse min blog <3 ) kan jeg fortælle, at jeg har drevet min egen lille virksomhed Funky Beads siden 2006. Butikken sælger perler og andet der kan bruges til smykkefremstilling. Det er meget  spændende og sommetider nervepirrende at drive egen virksomhed. Jeg har brændt for butikken i årevis, men pludselig mistede jeg helt energien. Jeg skulle have ny hjemmeside, pga. googles søgemaskine og i det hele taget fordi den gamle var  - ja gammel og umoderne. Jeg skulle oprette en blog, mente de kloge rådgivere, lave mere opsøgende reklame m.m. og ærlig talt så lød det, på det tidspunkt, som en masse træls arbejde, som jeg slet ikke havde lyst til. Så jeg tog en hurtig beslutning og lavede megaudsalg og tømte skabe og skuffer for perler.
Det var en rigtig god beslutning! For nu blev der tid til at passe mit halvtidslønarbejde, som lærer på - nok danmarks mindste friskole med 26 elever :-) - ja det kan lade sig gøre, men det er en helt anden historie. Og der blev tid til at læse bøger, vandre i den formidalble vestjyske natur  og...IKKE MINDST blev det tid og energi til at se lidt på almentilstanden, som ikke var god. Jeg tør godt kalde den elendig. Manglenede energi og livslyst, overvægt, ringe kondi, nedslidte lunger og stress. Jeg har hele tiden haft et "funktionsniveau" og har passet arbejde, butik, mens den var åben, mand, dyr og gammel mor, men det har været på pumperne det meste af tiden. Nu er det jo heldigvis sådan at børn og kollegaer, min mand og ikke mindst hundene også har tilført energi til min slunkne krop og ditto sjæl. De søde hunde har dagligt jaget mig ud på ture ved det elskelige, store, formidable, voldsomme og smukke Vesterhav.
I første omgang var det en lettelse bare at komme hjem fra arbejde, smide sig i en stol med en bog og blive ved med at læse til lysten slap op. Det var første stadie. Næste blev min negligerede fysik. Jeg blev "nødet" til en prøvetime i Crosfitt på det lokale sundhedscenter og blev ærlig talt meget opmuntret. Der var, som i trænings-/motionscentre, monster høj musik, men her var det fandenivoldsk rapmusik og andet musik med høj energi og ikke den sædvanlige bilkastøj. Jeg fortsatte frem til min sommerferie med at komme to gange om ugen for at træne. I starten var det voldsomt provokerende for mig at skulle presse mig selv, men med vanlig stædighed holdt jeg et tempo, som jeg selv kunne klare - og for dælen min fysik har haft godt af selvpineriet. På bare 1-2 måneder fik jeg store dele af min energi igen. Jeg fik i alt fald energi til at lægge min kost om til en sundere kost bestående af 70-80% rawfood. Det er en åbenbaring! Jeg har smidt ca. 10 kg. kropsfedt og samtidig opbygget musker. Det gav lige det ekstra energi, der gjorde at lysten til at tage fat på hjemmesiden igen. Så nu er den under opbygning. Stort, men sjov arbejde. Den går som sagt i luften den 1 januar under sit gamle navn:  funky-beads.dk.
Jeg mangler stadig et par faldgrupper, når det kommer til kostomlægningen, så som kød - især røget og saltet kød, som slet ikke er god mad for mig. Jeg får pølsefingre og hævede øjne, men jeg elsker smagen og tager konsekvenserne, når jeg bare må have bacon.
Sidste nye er at jeg kan løbe. Det er STORT! jeg har ikke løbet i årevis. Jeg har simpelthen været for tyk og ydermere haft et ben der gjorde ondt, når jeg løb. Jeg troede det var slidgigt, men turde ikke gå til lægen og få det konstateret. Jeg holdt bare op med at løbe. Nu ved jeg at det "bare" er en sene der stivner. Den har kun godt af at blive motioneret. Så nu løber jeg igen...eller det vil sige, jeg er lige startet i dag med 2 km. og det gik over al forventning! Intet prusteri - min kondi er blevet så meget bedre at crosfitten.
Nu ruller energilavinen og det er opmuntrende!
Kh Trine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar