Sider

onsdag den 21. november 2012

Cravings og vægttab

Det er en kunst at holde et vægttab. Jeg beundrer en af mine gamle naboer for en vedholdende beslutning og kamp for at holde et kolosalt vægttab på 100 kg. Fra 160 kg. til 60 kg. Hun fik en maveoperation, som er en relativt stort indgreb, der gør at hun skal spise kosttilskud resten af sit liv, for at få nok vitaminer og mineraler. Hendes mand har været samme tur igennem og holder skansen. De har lagt deres kostvaner helt og aldeles om. Brød bages af nødder og kamutmel, de spiser grove salater m.m.
Jeg har ikke været vanvittig overvægtig , men som sagt været irriterende tung og hæmmet af min vægt. Mit moderate vægttab, sammenlignet med min nabos, er også svært at holde. Jeg startede med at tabe mig 12 kg. men har i forbindelse med rygestoppet taget lidt på igen - hvilket er fair nok og helt som jeg havde forestillet mig.


Jeg surfer rundt på youtube for at fine fornuftige folk at spejle mig i, folk som har erfaring med rawfood og som ikke bare har være rawfoodspisere i 4 måneder. Der er The liferegenerater, som er en amerikansk fyr med rigtig mange års erfaring og et fint blik på livet som helhed. Du kan som sagt finde ham på youtube. Der er også en meget radikal australsk kostaktivist Durianrider, der mener det er naturligt med kun 2% kropsfedt. Han er vældig underholdende, men rammer lige et nummer forbi mig.
Det der egentlig interesserer mig er om det kan lade sig gøre at leve af rawfood på længere sigt. Nogen af de bedste videoer har jeg fundet på den danske hjemmeside der hedder www.raskpaaraw.dk, hvor indehaveren af hjemmesiden kurerede sig selv for et hav af intolerancer og sygdomme ved at lægge sin kost om til rawfood efter princippet 80/10/10 som er den mest radikale rawfood måde at spise på. Man spiser 80% frisk frugt og grønt....de fleste spiser mest frugt - 10% fedt og 10% protein. Der spises ikke superfoods eller tilskud af nogen art. Alt næring indtages gennem kosten. Det er ret interessant, hvor enkel mad der skal til, for at opfylde kroppens behov.
På hendes hjemmeside ligger desuden en del videohistorier fra andre kostomlæggere. Det er rigtig spændende og reelle mennesker, som er sluppet af med mange symptomer på forskellige sygdomme blot ved at forenkle kosten til rawfood. Jeg er overrasket over troværdigheden og resultaterne.
Der findes en Gourmetudgave af rawfood - det er i høj grad æstetisk flot mad, og der bruger superfoods i form af eks.vis goji bær, morbær m.m. som er tørret frugt med højt indhold af bl.a. antioxydanter. Der spises flot anrettede ligeledes labre kager med nøddefløde og andre lækkerier.
Jeg indrømmer, at jeg har en hang til det kompleksitetsreducerende og frihedsskabende - i alt fald i princippet - men det er svært for mig at holde en 80/10/10 rawdiæt. Jeg har en forkærlighed for fisk og kød , især røget og speget kød. Det får straks mine fingre til at hæve pga. saltindholdet og irriterer maven. Min vilde lyst til at indtage så salt kød forsvinder formodenlig helt lige som min sukkertrang er forsvundet. Ind til da må jeg leve med de hævelser det medfører.
Tilbage til vægttab. Kød og chips - begge ting jeg godt stadig kan finde på at indtage - er behov mere end fornuft. For de sætter vægttabet på standby med et samme. Et glas nydelse i form af en god vin gør det samme. Det er knapper jeg kan skrue på for at tabe det allersidste. Idealvægten går jeg ikke efter. Den er alt for lav til mig, men et sted mellem 5 -10 kg. mere er mit mål. En ting er sikkert. Det kommer til at betyde at jeg skal sige nej til middagsinvitationer eller selv medbringe min mad. Stort set alle mennsker spiser varmetilberedt mad, som jo kan smage fantastisk. Min krop kan bare bedst lide frisk frugt og rå grøntsager.  <3 Trine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar