Sider

lørdag den 8. december 2012

Gennem vinteren på rawfood?

Denne her unge canadiske pige (som der er et klip med nederst på siden) er cool og giver et super godt bud på, hvordan man kommer gennem vinteren som rawfoodspiser. Hun har det som jeg. Bananer er et must. De er mættende, søde, fuld af vitaminer m.m., og jeg kan spise rigtig mange i løbet af en uge uden at blive træt af dem. Det er blevet en slags brød for mig. Jeg dypper dem i tahin, som jeg godt ved ikke er raw, men det kan jeg ikke leve uden. Tahin er ligeledes et must for mig...ud over mælkeprodukter er sesamfrø, som tahin jo er lavet af, noget af det mest kalkholdige man kan spise. Jeg bruger bananer i smoothies sammen med mango. Mango køber jeg nu gennem en økologisk indkøbsforening, som får dem produceret i Uganda. I gennem lang tid har jeg ikke kunne får dem økologisk i den lokale brugs, så jeg har fundet en anden metode til at få lageret fyldt op. Jeg har lige købt, gennem samme indkøbsforening, 4 kg. bananer, 4 kg, mango, 2 kg passionsfrugt, 2 kg. mandariner samt 1 kg. blandede nødder. Jeg er spændt på hvor lang tid det hele varer inden lageret er spist, og om jeg når det inden nogen af frugterne bliver overmodne. Det er skønt at have det i huset.
Om morgenen spiser jeg enten et par bananer dyppet i tahin, samt en pære/æble eller anden håndfrugt eller en smoothie af mango og 2 -3 bananer. Til froskost spiser jeg rå grøntsager...enten som salat eller blot "on the rocks" i buketter for broccolis vedkommende, stykker og stænger for gulerødder og pebers vedkommende. m.m. Gerne med en olierig dressing med lime og ingefær/ hvidløg. Til aften spiser jeg igen salat og frugt og sommetider en kold eller varm suppe. Det hænder også at jeg spiser kød. Jeg kan sommetider længes forfærdeligt efter kød. Jeg bliver ikke 100% rawfoodspiser. På de fleste måder er rawfood den enkleste og mest fornuftige måde at spise på. Man spiser grønt og frugt i deres oprindelige stand uden noget form for forarbejdning - det er frihed! samtidig er det drøn besværligt fordi inden andre spiser sådan. Jeg har ikke lyst til at flashe mine "skøre" spisevaner overfor alle de gode, venlige, vestjyske naboer...så selvfølgelig spiser jeg, hvad der serveres, når vi er ude og spise...og det uden at blinke :-) Jeg sorterer dog efter bedste evne, men holder mund med det. Kun hvis nogen spørger eller har en særlig interesse for emnet, fortæller jeg om mine spisevaner. For andre er det ikke så sindsyg spændende, med mindre de selv går op i den slags. 
Jeg har brug for at spise på rawmåden. Det er godt for min krop, mit sind ...for mit generelle velbefindende. 
Lyt til den unge kvinde..hun er god.   





Ingen kommentarer:

Send en kommentar