Sider

fredag den 26. april 2013

Glæder ved rawfood. Is til morgenmad !!

En af de absolut største fornøjelse ved at spise masser af rawfood er is til morgenmad.

Jeg får is til morgenmad mindst tre gange om ugen. Der kræves blot et par meget modne bananer og noget frossen frugt, så kan der laves den lækreste is.

Jeg bruger en foodprocessor og ikke en blender, som de fleste sværger til. Jeg synes der går alt for meget is til spilde i en blender. Måske er det blot min der er for lille og elendig til jobbet. Men en stor del af isen "pakker" sig i bunden af blenderen og er ikke til at få op for kniven. De er meget nemmere med den store skål fra foodprocesseren - her kan kniven fjernes og intet går da til spilde.


Jeg har to hovedopskrifter:


  • To store modne bananer .....gerne så modne så skrallen er helt tynd og har mørke pletter. De blendes til en jævn masse, hvorefter jeg tilsætter 3-4 store tørrede dadler (uden sten)og lidt vanille, som blendes med. Derefter tilsættes et par håndfulde frosne jordbær. Det skal gøres lidt af gangen....det er nemlig en udfordring for selv de stærkeste køkkenmaskiner. Når blandingen har den rette konsistens så spises isen - gerne med hakkede mandler og lidt Gogibær.


  • En mango skralles og kødes blendes i køkkenmaskinen. 2-3 frosne modne bananer tilsættes. Det er vigtigt at banaerne er frosset ned i små stykker. Køkkenmaskiner er stærke, men de er ikke mirkalemagere. Dadler (uden sten) kan tilsættes, hvis den skal være meget sød. Smager også godt med hakkede mandler eller nødder som topping. Denne is skal spises meget hurtigt, da banankødet hurtigt tør. 


Det gælder selvfølgelig for begge is at mango og jordbær kan udskiftes med det frugt man har ved hånden. For mig er pointen at få noget sødt og letfordøjeligt fra morgenstunden.  
Jeg køber store mængder bananer af gangen og har derfor ofte et par stykker, der når at blive for modne til blot at spise, så de ryger i fryseren og smager super som is.
Opskrifterne er super til børn.
God fornøjelse. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar