Sider

søndag den 20. januar 2013

Blåbærkage på en søndag :-D

Jeg hører til den slags rawfoodspisere, der ikke arrangerer maden pænt. Jeg spiser det meste "on the rocks" Jeg laver ind i mellem en blandet salat, men det er ok for mig bare at lægge frugt og grønt på en tallerken uden at gøre andet end at skylle og pille det.

Min aftensmad kan godt bestå af et antal små skåle med utilberedt, rå skyllet frugt og grønt - og så spiser jeg fra en enden af.
Det er ikke af dovenskab; heller ikke af princip, det er bare fordi, det er ok at indtage maden på denne enkle måde også. Det føles godt og pirker til mit stridbare og anarkistiske hjerte.

I dag havde jeg dog besluttet mig for at lave en RIGTIG kage med nøddebund og med blåbær på toppen. Det skulle være med flødeskum, som jeg elsker og spiser en sjælden gang i mellem. Jeg ved godt at det ikke hører med til en rawdiæt, men det hører til en lækker kage i ny og næ.

Jeg har godt nok en bog med opskrifter på rawkager, men som oftest synes jeg kogebøger er mere  begrænsende end opmuntrende for folk som jeg, der som regel ikke planlægger at lave kage en bestemt dag, men kan finde på at kaste sig over det en søndag eftermiddag. Jeg oplever ofte at der skal sager i kager, som jeg ofte ikke har i huset.

Men jeg har stort set altid nødder, frossen frugt og med sikkerhed altid frisk frugt i huset- særlig bananer som er min basisføde. Jeg spiser masser af bananer og bruger dem til alverdens formål. I dag blev de jævning og sødestof til blåbærene. Nødderne - i dag en blanding af mandler og forskellige andre nødder - tilsat et par dadler, blev til kagebunden, blåbærene blendet med bananerne, skulle have været en lind og dog fast masse.- det blev lidt blødt og uegnet som topping, der kunne stå af sig selv.

Så det endte som det plejer :-) Og ja billedet er af en andens vellykkede blåbærkage - her endte det nemlig med en lille skål med nøddebund, med solbær/banan creme og flødeskum på toppen. Det smagte himmelsk. Det er ikke sidste gang jeg laver en arvart af denne skønne "opskrift"
Kh. Trine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar